All english written articles have English article tag and lays under horizontal line. First part is written in Czech.

sobota 9. srpna 2014

Kterak jsem navšívil tábor pro programátory / Czech only article

Už minulý týden jsem navštívil spolu s Tomášem Slavíčkem tábor pro programátorskou omladinu. Cílem bylo povědět jim něco málo o tvorbě her obecně, o MonoGame a hlavně je motivovat a ukázat, že dělat hry dovede každý, když to celkem obstojně svedeme my dva. Nikdy jsem na nějakém takovém podniku/táboře nebyl, protože les a stan vždycky vyhrál. Moc dobře jsem nevěděl, co od těch dětí (oficiálně tedy účastníků jak jim bylo říkáno, ale pro mě to sou děti!) vlastně očekávat. Měl jsem pár takových tušení... no potvrdila se snad všechna.

Samotný příjezd byl zvláštní, ani sme netušili jestli na nás čekají a jeslti bude vůbec kde spat a co jest. Čekali jednoho a ne dva, ale to se nakonec neukázalo jako nějaký problém. Horší to už bylo s úč...promiňte dětmi. Ty se právě vydávaly na noční šifrovací hru. Předpokládaný příchod půlnoc až 4. hodina ráno. Obzvláště milé, když jim máte něco ráno od osmi ukazovat a ještě po nich chtít aby pracovali s vámi :-). Nakonec se to neukázalo být velký problém, to spíš, že to byli skoro samí linuxáci. A jako na potvoru nám linuxový template moc nepremával. Čekalo nás tedy večer ještě celkem hodně práce. Ale zpět ke šifrovací hře, celkem rychle se ukázalo, že by některá část naší skromné party nedošla ani k prvnímu stanovišti. Já zkušený už neskaut jsem poměrně záhy objevil trik první hádanky. Ale jak jsme zjistii, tak by sme dál asi nedošli...

Na pokoji nás čekalo hodně práce. Bylo nutné vše upravit a a vlastně vymyslet další 1,5 hodiny programu navíc. Které jsem se rozhodl iniciativně vyplnit trochou 3D s Vodáčkem. Schylovalo se k průseru. Šli jsme to raději zaspat. Ne však na dlouho. Ve čtyři hodiny se přihnalo stádo dupajících, křičících úč...totiž dětí. A vypadalo to, že se jim moc spát chtít nebude. Korunu tomu celému nasadil jeden nejmenovaný (ano hádáte správně dívky tam nebyly žádné) neznámý vykuk, který nahlas prohlásil, že to MonoGame je o ničem, protože je to .NET. Jak moc velmi mě to potěšilo a pozvedlo náladu snad nemusím ani vykládat.

Ráno, jsme se vzbudil jako vždy kolem šesté a ještě jsme stihl několik pár úprav před snídaní a katastrofě, která se blížila. Účas... děti ráno budila kytara a zpěv jednoho z vedoucích. Zaručeně po tomto výkonu vstali všichni. :-) Přednáška se poměrně rychle blížila a nervozitka taky nezůstala pozadu. Měl jsem totiž odpovídat celý začátek. Vlastně pro mě obvyklá role a taky to tak bylo. Stačilo se rozjet a ignorovat narážky jednoho úč...dítěte a pár jedinců, kteří dospávali šifry. Ten žil poměrně v jiném světu, světu černé příkazové řádky. Docela mě pěkně dokázal naštvat, hlasitou poznámkou co to mám za hnusný okna.Vysvětlení, že to mám na práci a ne na obdivování mu nestačilo a že prý on má oboje. Vlastně si tato osoba furt něco mlela a nebyla v klidu ani chviličku. Jinak se s nimi povedlo střílení asteroidů alespoň trochu nakousknout a naznačit, jak psaní takové hry vypadá. Kupodivu se všem povedlo prostředí rozjet bez nějakých velkých potíží. A vše se také povedlo celkem svižně a bez potíží.

Na druhou část o 3D, která byla čistá vodáčkovina a improvizace se nakonec dostavili čtyři, ale velmi vnímaví a otázek plní zájemci. Řekl jsem jim něco o málo o tom, jak 3D grafika funguje a pak jsme se pustili do rozpitvání ŽvB 2, aby tak nakoukli pod pokličku právě tvořené hře. Na závěr jsem načetl model v MonoGame a nechal ho otáčet, což doufám zbořilo veškeré mýty o tom, jak je to vše těžké. :-)

Odpoledne se naštěstí detičky vydaly ven na venkovní hru, ale při návratu zpět je čekalo nemilé překvapení. NEFUNGOVAL INTERNET! Byli schopní to řešit několik hodin v kuse, zkoušet vše možné i nemožné a samo, že bez úspěchu. Vyhořelý routr moc spolupracovat nebude.

Večerní program obstarával výhradně to máš a na jeho přednášku o UX přišli dva lidé. Jeden organizátor a jeden účastník, který při přednášení usnul :-) Já jsem takticky ustoupil a vyslechl si něco málo o NSA. I tam se ale našli spáči.

Určitě to ale byla pěkná zkušenost a určitě se nebudu bránit to za rok zopakovat. Pokaď budu chtěn.

Žádné komentáře:

Okomentovat